فیتسازان

بدنسازی و رژیم غذایی

فیتسازان

بدنسازی و رژیم غذایی

کابل برق فشار قوی

همان‌طور که می‌دانید کابل‌های برق برای انتقال نیروی الکتریسیته مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا از رشته‌ سیم‌های مسی یا آلومینیومی روکش دار تشکیل می‌شوند. کابل‌های برق معمولا بسته به نوع کاربردشان انواع مختلفی دارند. کابل برق فشار قوی معمولا برای انتقال نیروی الکتریسیته با ولتاژ بالا یا مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل برق فشار قوی انواع و کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

کابل برق فشار قوی می‌تواند نیروی برق را با ولتاژی برابر با ۳۰ کیلووات عبور دهد و همان‌طور که اشاره کردیم معمولا برای انتقال نیروی الکتریکی از نیروگاه‌های برق یا مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. ساختار این کابل‌ها به گونه‌ای است که مقاومت مناسبی برای انتقال جریان الکتریکی با ولتاٰژ بالا را دارند.

 
سیم-و-کابل

اعتماد کابل البرز

اعتماد کابل البرز تولید کننده انواع کابل فشار قوی و دارای نشان استاندارد ملی و تاییده توانیر استانی

برای استعلام قیمت لحظه با ما در تماس باشید

اعتماد کابل البرز

 

کابل برق فشار قوی در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

معمولا کابل برق فشار قوی برای انتقال و توزیع برق از نیروگاه‌های برق مناطق مختلف، دکل‌های بزرگ برق و مسیرهای طولانی و بین شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین از این نوع کابل‌ها در تونل‌های زیر زمینی مانند تونل متروها، انواع کانال‌ها و شبکه‌های انتقال برق، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی که نیاز به برق فشار قوی برای تولید برخی مواد است، استفاده می‌شود.

انواع کابل برق فشار قوی

 
سیم برق
اعتماد کابل البرز

به طور کلی کابل برق فشار قوی براساس ساختار و توانایی آن‌ها در ولتاژ عبوری به ۷ نوع متداول تقسیم می‌شوند. هرکدام از این انوع کابل‌های قدرت کاربرد مختلفی دارند و در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه بیشتر به معرفی آن‌ها و کاربردهایشان خواهیم پرداخت.

کابل برق فشاور قوی معمولی

این نوع کابل‌ها تک رشته‌ای هستند و سطح مقطع آن‌ها ۱۶۰۰ متر مربع محاسبه می‌شود. همچنین میزان ولتاژ اسمی که می‌توانند از خود عبور دهند بین ۵۲، ۷۲.۵، ۱۲۳، ۱۴۶ و ۱۷۰ کیلو ولت است که بر اساس این میزان ولتاژ عبوری در موقعیت‌های مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل برق فشار قوی زره ‌دار

کابل زره دار یا زره پوش همان‌طور که از نام آن پیداست در برابر عوامل محیطی مختلفی مانند اشعه ماورابنفش یا آسیب‌های احتمالی از سوی جانوذران موذی مقاوم است. این نوع کابل‌ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند اغلب برای مصارف صنعتی و تونل‌های زیرزمینی و مناطقی که کابل‌های برق در معرض رطوبت و پوسیدگی قرار دارند، استفاده می‌شوند.

کابل برق فشار قوی سرب ‌دار

ساختار و کاربرد کابل سرب دار کاملا شبیه کابل‌های زره دار است با این تفاوت که برای افزایش رسانایی در این کابل‌ها از یک لایه سرب نیز روی لایه عایق زره دار کشیده می‌شود.

کابل برق فشار قوی روغنی

در این نوع کابل عایق کاغذی موجود در ساختار کابل به وسیله یک روغن رقیق آغشته شده است. کابل روغنی به طور کلی دبه دو نوع کابل روغنی کم فشار و پر فشار تقسیم می‌شود.

این نوع از کابل‌ها در محیط‌هایی که درجه حرارت دما تغییرات زیادی دارد، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و رفت و برگشت روغن موجود در آن‌ها مانع از ایجاد حفره و آسیب در ساختار کابل خواهد شد.

کابل برق فشار قوی هوایی

کابل هوایی به نوعی یک کابل خود نگهدار است که از رشته‌های در هم تنیده مسی یا آلومینیومی ساخته می‌شود. این نوع از کابل‌ها برای خطوط تلفن نیز کاربرد دارند و معمولا در مناطق کوچکی مانند روستا‌ها که تعداد خانه‌ها کم و معمولا نزدیک به هم هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل زیردریایی

کابل برق فشار قوی زیردریایی

این نوع کابل‌ها معمولا از کابل فیبر نوری برای انتقال سریع سیگنال‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل نام‌گذاری این نوع کابل‌ها به زیردریای به علت مقاوکت بسیار بالای آن‌ها در برابر نفوذ آب و رطوبت است. این نوع کابل‌ براساس محلی که مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای چنیدین محافظ مکانیکی خواهند بود تا در برابر نفوذ آب، مواد شیمیایی و مشتقات نفتی، ضره‌های مکانیکی و جوندگان دریایی مقاومت کافی را داشته باشند.

 

کابل برق فشار قوی گازی

این نوع کابل‌های قدرت دارای ساختار یک رشته یا چند رشته هستند و فضای خالی بین رشته سیم‌ها و غلاف فولادی یا آلومینیومی با گاز ازت پر می‌شود. همچنین ساختار برخی از آن‌های مانند کابل‌های روغنی است و عایق کاغذی دور سیم‌ها به روغن آغشته شده است.

از جمله انواع کابل قدرت گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل با فشار داخلی و لوله آلومینیومی
  • ·        کابل با فشار داخلی و لوله فولادی
  • کابل با فشار خارجی و لوله فولادی
  • کابل گازی کپسولی پر شده با گاز SF6

قیمت کابل برق فشار قوی

عوامل مختلفی در تعیین قیمت کابل‌های قدرت موثر هستند و قیمت این نوع کابل‌ها براساس این عوامل متغیر خواهد بود.

 از جمله این مواردی که در تعیین قیمت کابل فشار قوی حائز اهمیت هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح مقطع کابل
  • جنس هادی به کار رفته در ساختار آن
  • جنس عایق کابل
  • میزان مقاومت آن در برابر انواع آسیب‌ها ی محیطی
  • توان کابل در میزان ولتاژ عبوری
  • برند و شرکت تولید کننده کابل

همان‌طور که گفته شد اهمیت کابل‌های فشار قوی در صنایع مختلف حائز اهمیت بوده و کاربرد آن‌ها بسیار گسترده است. در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با انواع کابل برق فشار قوی و کاربردهای آن‌ها بیشتر آشنا کنیم. این آگاهی به شما کمک می‌کند تا در مواقع مختلفی که با این نوع کابل‌ها سروکار دارید، آشنایی بیشتری نسبت به آن‌ها داشته باشید.

منبع : اعتماد کابل البرز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.